قالیباف: ۱۲ میلیارد دالر از داراییهای مسدودشده ایران آزاد میشود

محمدباقر قالیباف، رییس هیئت ایرانی میناب ۱۶۸ اعلام کرد که در مذاکرات برگزارشده در سوئیس، بر سر آزادسازی ۱۲ میلیارد دالر ازداراییهای مسدودشده ایران توافق حاصل شده است.
وی همچنین گفت که ایران و ایالات متحده آمریکا درباره تضمین حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان به تفاهمها و سازوکارهای مشترکی دست یافتهاند.
به گفته قالیباف، دو طرف بر ایجاد یک مرکز ارتباطی برای رسیدگی به حوادث احتمالی و اختلافات مرتبط با تنگه هرمز توافق کردهاند.
رییس مجلس ایران افزود که تحریمهای مربوط به فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران بهصورت موقت و تا زمان دستیابی به توافق نهایی تعلیق شده است.
وی همچنین از هماهنگی برای برگزاری نشستهای احتمالی با جیدی ونس بهمنظور پیگیری اجرای مفاد تفاهمنامه و حل اختلافات احتمالی خبر داد.
آقای قالیباف تصریح کرد که مرکز ویژهای برای تسهیل بازگشت آوارگان لبنانی به مناطق خود و نظارت بر خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از لبنان ایجاد خواهد شد؛ این مرکز همچنین مسوول بررسی موارد نقض آتشبس و حل اختلافات ناشی از آن خواهد بود.
وی در پایان اعلام کرد که تهران در جریان سفر آینده خود به عمان، روند تقویت هماهنگیها و مدیریت مرتبط با تنگه هرمز را دنبال خواهدکرد.
در همین حال، رییس بانک مرکزی ایران تأکید کرد که توافقهای امضاشده درباره آزادسازی داراییهای مسدودشده، هیچ تعهدی برای خرید محصولات زراعتی آمریکا ایجاد نمیکند و دسترسی ایران به این داراییها مشروط به خرید کالاهای آمریکایی نیست.



